Macau dag 3

25 september 2015 - Macau, China

Gisteravond had ik me eigenlijk voorgenomen om lekker vroeg op te staan, zodat ik nog even een paar uurtjes kon zwemmen. Vanochtend werd ik wakker en vond ik het eigenlijk wel best. Ik lag wel lekker. Heb het zwemmen dan ook laten varen.

We moesten om 12 uur uitgechecked zijn, dus netjes weer de spullen gepakt en naar de lobby gegaan. Vanavond ging de trein om half 9 naar Guangzhou, dus we moesten nog even de dag slijten in Macau. We mochten de koffers in de lobby van het hotel achterlaten en later ophalen. Dat was dus mooi geregeld. De schoonouders waren op eigen initiatief naar Macau gegaan. Conia en ik gingen met zn tweetjes ook die kant op.

De koperen ploert stond inmiddels al aardig hoog en zette de thermostaat op ongeveer 30 graden. Ik had een donkerkleurige polo aan. Bad move. Genoeg blijven drinken en rustig aan doen was het advies. We hadden een karig ontbijt op, dus rond 12 uur hadden we aardig trek. We vonden een restaurantje dat 7burgers heet. Verrassend genoeg heb ik daar een hamburger op. Conia had een vis met een soort rijstgerecht. Smaakte goed. De fruitsmoothy die we beide hadden, watermeloen en kokosnoot, waren ook erg lekker.

Met een vol buikje zijn we toen een paar trappen op geklommen die leidde naar de gevel van een oude kerk. De kerk zelf is verwoest door een brand lang geleden. De voorgevel staat alleen nog. Een mooie achtergrond voor een foto dus. De trap stond dus ook vol met mensen die hetzelfde idee hadden.

In een groot aantal winkeltjes in Macau kan je een soort beef jerkey kopen. Dat schijnt het nekvlees van danwel rund of varken te zijn. Die zijn dan allemaal verschillend gekruid en worden dan verkocht in plakken van 20 bij 40 cm en ongeveer een halve centimeter dik. Erg lekker, maar helaas mag ik zoiets niet meenemen naar Nederland, aangezien het vlees is.

Om 4 uur hadden we de laatste afspraak in Macau met de oud-collega van gisteren. We hadden een high tea. Was weer gezellig maar verder niet heel spannend. Leuk om wel weer even Engels mee te praten.

Na de high tea zijn we teruggegaan naar het hotel om onze koffers op te halen. Nu ligt de casino dus in het centrum van het gebouw. Het busstation van het hotel ligt helaas precies aan de andere kant van het gebouw. Normaal, zonder bagage loop je dus dwars door het casino en dan ben je er met 2 minuten lopen. Helaas mochten we dus niet met de bagage door het casino. Gevolg was dat we dus een halve marathon door de ring van het hotel konden lopen. Ben wel gelijk op de hoogte van de laatste mode in veel te dure merken. Louis Vuitton etc.

Uiteindelijk met de bus aangekomen op het station. Het leek wel een mierennest. Wat een gekkenhuis ! Er liepen honderden mensen allemaal kriskras door elkaar op weg naar hun trein. We maakten ons wel een beetje zorgen, want de busrit duurde door de file aardig lang en we moesten de kaartjes nog halen. Eerst nog even door een douanecontrole en daarna op weg naar het ticketapparaat.

We hadden de weg aan iemand gevraagd die daar werkte en die wees ons naar het ticketapparaat. Daar aangekomen bleek het apparaat alleen te werken met ID-kaarten en niet met paspoorten. Daardoor moesten we dus weer 100 meter teruglopen en aansluiten in een lange rij. Stonden 3 rijen met elk zo een beetje 20 man te wachten. We besloten allebei in 1 rij te gaan staan en dan hopen dat we snel aan de beurt waren. De trein zou al met 40 minuten vertrekken en we moesten nog door een paar controles heen. Toen we inmiddels 10 minuten stonden te wachten en weinig vooruitgang boekten, werd er ineens iets in het Chinees omgeroepen. Ik begreep er geen snars van, maar het bleek dus te zijn dat er een extra kassa open ging. Ik dus snel een sprintje getrokken en zo stonden we ineens 2e in de rij. Goed geregeld. Kaartjes snel af kunnen halen en daarna weer terug naar de lobby waar we vandaan kwamen. Daar wachtten de schoonouders met hun treinkaartjes op ons.

We waren inmiddels aardig nat van het zweet. Het was inmiddels 8 uur in de avond maar nog steeds rond de 30 graden. Als je dan loopt te zeulen met je koffers loop je aardig leeg. We mochten uiteindelijk de trein in. Daar kwamen we tot 2 conclusies. 1; ik zat in een andere wagon dan de rest. We konden gelukkig snel ruilen met iemand waardoor dit was opgelost. 2; ze verkopen blijkbaar ook staplaatsen voor in de trein. En niet een klein beetje ook. De trein was aardig vol zo.

Uurtje later aangekomen in Guangzhou. Met de metro naar ons laatste hotel. Het is lang niet zo mooi als de vorige verblijven, maar is dan ook de goedkoopste. Badkamer is simpel maar voldoende, uitzicht is op zich ook wel redelijk, met deels uitzicht op de pearl river. Klein voordeeltje van dit verblijf is de aanwezigheid van een wasmachine. Zodoende kunnen we gelijk een beetje was draaien.

Morgen gaan we naar het Safari-park. Ben heel benieuwd. Schijnt de grootste ter wereld te zijn, buiten de parken in bijvoorbeeld Afrika om.

Hoe dit was kunnen jullie morgen lezen. Tot dan !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl