Guangzhou dag 7

2 oktober 2015 - Kanton, China

Vandaag is het begin van het einde. Ten minste, zo voelt het. Vandaag was de laatste volledige dag van deze onvergetelijke vakantie.

Vanochtend hadden we met de beste vriendin en haar vriend afgesproken op de vismarkt. Het idee was namelijk om bij hun te gaan brunchen dmv een BBQ. Eerst op de vismarkt dus een beetje grote garnalen gehaald en oesters. Een grote zak vol. Kost hier niet heel veel. Gelijk ook weer een paar foto's gemaakt op de vismarkt van een gigantische krab, en nog een paar dingen die er werden verkocht.

Met de oesters in ons bezit zijn we daarna naar richting hun huis gereden. Doordat het deze week nationale feestweek is, stond de snelweg vast. Daardoor zijn we over de B-wegen richting hun huis gegaan. Na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen we aan op een andere markt. Hier gingen we nog even op jacht naar groente voor bij de BBQ. Er werd hier ook vis verkocht, maar dat was allemaal al geslacht. Op de vismarkt eerder op de dag was alles nog in leven. Ook zag ik dat ze er kikkers, slangen en een soort schildpadden verkochten. Dat, naast dus een heleboel groente. Gezien de blikken die ik kreeg, hebben ze volgens mij zelden een Nederlander gezien. Ze stonden me allemaal zo een beetje aan te gapen.. Ach, ben er inmiddels wel aan gewend geraakt. Het stoort me niet.

Met nu zowel de groente als oesters en overig vlees in bezit zijn we daarna naar hun huis gereden. Het huis is nog in aanbouw maar het belangrijkste staat al. De buitenmuren en alle deuren en ramen zitten er al in. Inclusief traliewerk. Dat zie je hier overal. Is tegen inbrekers. Daardoor ziet het er een beetje uit als een gevangenis, maar het schijnt dat de inbrekers hier hondsbrutaal zijn en anders ongevraagd je huis betreden. Het huis is flink groot. 4 verdiepingen met redelijk grote verblijven. Het staat dan ook in een buitengebied. Hier kost het allemaal wat minder maar daardoor kan je wel groter wonen. Bovenop is er een groot dakterras van zo een beetje 60 vierkante meter. Het uitzicht daar is prachtig. Ze hebben het huis zelf laten bouwen en bij navraag kost het huis maar 70.000 euro. Voor dat geld heb je in Nederland een verijdeld kippenhok.. Hier dus een flink huis. Ze hopen dat het met januari compleet klaar en ingericht is. Dat zou volgens mij goed haalbaar moeten zijn.

De BBQ is inmiddels uit het vet gehaald en de tafel lag vol met allerlei soorten vlees, oesters en groente. Om 4 uur waren we klaar met het eten en zat ik ook al aardig vol. Nog even een leuke foto met z'n allen gemaakt en daarna hebben ze ons op het vliegveld afgezet. Dat lag op 15 minuten rijden bij hun vandaan en vanaf daar konden wij dan de metro naar het hotel pakken. Op het vliegveld hebben we gelijk geprobeerd om goede stoelen te regelen voor de terugreis. Dat heeft nog een beetje voeten in de aarde...

Omdat ik geen Chinees spreek, beweren ze dat ik niet bij de nooduitgang mag zitten. Dat is allemaal leuk en aardig, maar met mijn lange benen voor 10 uur opgevouwen zitten, daar pas ik voor.. Ze konden niets voor me betekenen en draaiden beetje om de hete brij heen. Ze hadden het er over dat onze reisagent die onze tickets had geregeld het kon regelen, maar toen wij hem belde, zei hij dat ook hij het niet kon. We werden beetje heen en weer gestuurd.. Morgen gaan we dus maar even wat eerder naar het vliegveld met inchecken om het dan maar even goed te regelen. Ik zorg er wel even voor dat het goed gaat komen. Sowieso kan Conia in geval van nood voor mij dat Chinees vertalen, en anders regel ik het wel met de stewardessen aan boord van het vliegtuig. Hoe dan ook heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Niet goedschiks, dan wel kwaadschiks.

Nadat we eenmaal uit de metro kwamen, hebben we nog even een simpel avondeten genoten met de ouders van Conia. We hadden allebei een beetje trek, maar lang niet zoveel als normaal. De BBQ hakte er aardig in haha. Toen we terug naar huis liepen reed er een soort bromtaxi langs. Toen hij mij zag, ging hij een stuk langzamer rijden en zowel hij als zijn passagier leken hun ogen uit te kijken naar die bleekscheet die dit verhaal schrijft. Ik denk dat ze zeker een seconde of 3-4 naar mij hebben zitten kijken.

Bij de ouders van Conia hebben we toen de laatste kleren nog opgehaald die daar nog lagen. Vervolgens zijn we naar ons hotel gegaan en hebben nu net onze koffers gepakt. Morgen om 19.00 uur vertrekt ons vliegtuig naar Beijing. Daar stappen we over op een Airbus A380 richting Schiphol. Daar worden we om 05.40 uur (zondagochtend) verwacht. Ben heel benieuwd hoe die Airbus A380 er uit ziet. Het schijnt een enorm vliegtuig te zien en ik heb hier stiekem ook wel zin in. Morgen zal ik dan mijn laatste verslag schrijven.

Tot morgen :)