Guangzhou dag 6

1 oktober 2015 - Kanton, China

Vandaag de rustigste dag tot nu toe gehad. Ben nog steeds verrot, maar dat heeft denk ik meer met de vorige 16 dagen te maken dan met vandaag.

Lekker uitgeslapen tot een uur of half 11 vandaag. Vervolgens zijn we onderweg gegaan naar een restaurant voor de lunch met het gezin die we gisteren op het treinstation opgehaald hadden. Met de metro begaven we ons richting het restaurant. Vandaag is een nationale feestdag in China en dat was te merken. Het 2e metrostation waar we liepen, was zo een beetje uitgestorven. Waar je normaal honderden mensen hebt lopen, kwamen we er nu misschien 15 tegen. Alsof er een bom ontploft was of zo..

De laatste paar dagen is eigenlijk elke lunch een soort brunch omdat we niet echt ontbijten. Maakt op zich niet zoveel uit, al is deze brunch wel gelijk stevig met vleesgerechten etc. Ach, ik pas me wel aan. Komt allemaal wel goed.
Binnen bij openbare plekken mag je, net als in Nederland, niet (meer) roken. In China staat daar een boete op van ongeveer 70 euro maar daar wordt niet streng op gelet. Gevolg is dat er een aan 2 tafels naast ons lekker gerookt werd. Zit je daar lekker te eten met die stinklucht... Gatverdamme wat is dat smerig. Ik vind het allemaal best als iemand wil roken, maar doe het ergens waar het is toegestaan en je anderen niet mee lastig valt. Sommige Chinezen hebben er blijkbaar schijt aan. Stond op het punt om er wat van te zeggen maar ja.. Succes met dat uitleggen. Ze spreken geen woord over de grens. Handgebaren had gekunt, maar goed.
Na de brunch zijn we naar een winkelcentrum in de buurt gegaan om een beetje te kijken of we nog wat leuks konden vinden als souvenir of iets dergelijks. Ze hadden daar een soort Expo, maar dan een flink stuk groter. Allerlei handige gadgets en gebruiksvoorwerpen. Heb er uiteindelijk een LED-zaklampje gehaald voor 1,50 euro. Verder was het meeste leuk om te zien, maar was het allemaal nét niet handig genoeg om mee te nemen.

Na het winkelcentrum zijn we nog even naar een cafe geweest om even beetje uit te rusten. Ons oog was gevallen op een soort katten-café. Hier verkochten ze allerlei leuke dingetjes met vooral het thema kat en boven kon je dan wat drinken / eten. Daar liepen ook een paar katten rond die heel mak waren. Die vonden alles zo een beetje wel goed. Ik had uiteindelijk een kat op schoot maar merkte wel al dat die niet helemaal gezond was. Leek alsof de achterkant verlamd was, want haar achterpoten gebruiken deed het niet. Merkte verder weinig aan het beestje dat ze er erg veel last van had.

Na ons drankje zijn we vervolgens weer naar een ander restaurant gegaan voor het avondeten. Wederom zijn we met de familie van gisteren uit eten geweest. We hadden een aparte familiekamer waar we relax konden eten. Uit het raam kon je de Pearl-river zien met de bootjes die er overheen voeren. Was een mooi uitzicht. Aan het eind van het eten begon nu echter ook de mannen uit ons gezelschap te gaan roken. Heb ze via Conia wel verzocht of ze even ergens anders konden roken. Ze zoeken het maar even uit. Conia heeft er ook een hekel aan dus die steunt me gelukkig.
Met een vol buikje zijn we vervolgens richting ons hotel terug gelopen. Ons hotel ligt op een soort eiland genaamd Shamiam-island. Op dit eiland waren voorheen heel veel ambassades gevestigd en dat valt ook wel een beetje te zien aan de stijl van de gebouwen hier. Hoewel we hier inmiddels als een nacht of 8 hebben doorgebracht, was het er nog niet van gekomen om rustig over het eiland een rondje te lopen. Elke keer hadden we het te druk of waren we te moe.
In vergelijking met de overkant van het water is het hier een oase van rust. Het is niet dat er niets gebeurt, maar er is een stuk minder verkeer en mensen. Voor de verandering is dat wel lekker. Omdat we nog niet heel dicht in de buurt van ons hotel waren en Conia naar het toilet moest, zijn we even een hotel in de buurt ingelopen. Sowieso was Conia ook wel benieuwd hoe het hotel geworden was, want het was gerenoveerd. Het is een 5 sterren hotel dat direct langs de Pearl-river ligt. In de lobby is een grote waterval met daaronder een grote vijver met allemaal karpers. Ze waren in verschillende maten en ik gok een stuk of 100. Mooi gezicht om te zien. Het zag er allemaal keurig uit en bij navraag snapte we ook wel waarom. Een kamer met zicht op de rivier kost 250 euro per nacht. Wow ! De komende 2 dagen was het hotel ook volgeboekt dus blijkbaar doen ze er toch goede zaken. Een lunch kostte ook 60 euro per persoon en een diner was rond de 100 euro pp. Valt allemaal net buiten het budget.
Morgen hebben we een dag met vrienden van Conia. We worden om 10 uur opgehaald om vervolgens naar een markt te gaan voor inkopen. De rest van de dag zal dan bestaan uit een BBQ met genoeg eten. Ach, iemand moet het doen.. ;)

Tot morgen !