Guangzhou dag 1

26 september 2015 - Kanton, China

Vanochtend na een redelijke nacht wakker geworden in ons laatste hotel. Toch vielen me een paar dingetjes tegen. Internet werkte niet lekker, Conia zag een kakkerlak door de kamer lopen en zo waren er nog een paar dingetjes die me niet bevielen. In overleg met Conia besloten of we eventueel nog naar een ander hotel zouden kunnen, Dit bleek mogelijk en daarom zijn we weer in hetzelfde hotel als de eerste paar dagen.

Gelijk dus weer spullen inpakken en wederom verkassen. Conia had via haar telefoon een taxichauffeur geregeld. Dit ging via een soort Uber en werkt als de brandweer. Ik weet niet exact hoe het werkt, maar je kan als het ware op zoek naar een beschikbare taxi in de buurt. Als dat dan akkoord is krijg je een deel van zijn kenteken te zien en de taxi krijgt jouw locatie te zien. Zodoende kan hij je opzoeken en kan hij je dus meenemen. Als je dan op de plaats van bestemming bent kan je met een simpele druk op een knop van je telefoon de taxirit betalen. Daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen ! Sowieso zijn er wel meer van dit soort handige dingetjes die hier al heel goed werken. Gisteren op het treinstation wilde ik een flesje drinken. Je selecteerd je flesje drinken, scant een QR-code, accepteert de prijs en het flesje komt uit het apparaat. Er komt geen fysiek geld meer aan te pas.

Eenmaal in het nieuwe hotel aangekomen spullen op de hotelkamer gezet en daarna snel naar de metro. We zouden vandaag naar het safaripark gaan !

Het duurde ongeveer 45 minuten met een paar x overstappen en toen kwamen we er aan. Er zitten dus een paar parken vlakbij elkaar. Een attractiepark, een waterpark, een circus en een safaripark. Helaas voor ons was het safaripark het verste lopen. Op een bord stond dat het 8 minuten lopen was. Wij hebben de afstand gelopen, maar volgens mij is het eerder 8 minuten rennen dan lopen, want we deden er volgens mij wel 20 min over. Het zonnetje stond inmiddels ook hoog in de lucht en het was ook gruwelijk heet. Voordat we bij het park aankwamen was mijn rug al zeiknat :( We kwamen eerst langs het waterpark. Hier heb ik gelijk even gevraagd of mijn lengte een probleem zou opleveren. De meeste glijbanen hebben namelijk een lengtelimiet van 1.90 meter.... Ze beweren dat het weleens lastig zou kunnen worden, maar ik wil de gok toch nemen. Misschien dat ze wat makkelijker doen. Ik vind het waterpark te gaaf om het niet te proberen. Sowieso zijn er een paar dingen die ik met mijn lengte toch kan doen. Voor mij voor het eerst dat mijn lengte echt problemen opleverd :(

Bij het waterpark had ik mijn poloshirt maar uitgetrokken om het iets koeler te krijgen. Eenmaal bij de ingang van het safaripark moest ik hem weer aan doen. Misschien zag ik er anders te lekker uit voor de tijgers... Wie weet.

Met een soort treintje hebben we toen eerst een soort safaritocht door het park gemaakt. Je kon ook met je eigen auto dat doen, maar die hadden we nou net niet bij ons. Het begon met flamingo's, daarna kamelen, tijgers, wolven, beren en nog veel meer. Was leuk om te zien en vooral ook wel even prettig om te zitten en frisse wind langs je gezicht te voelen. Ik heb veel foto's van de dieren gemaakt. Ik heb besloten dat allemaal na mijn vakantie op internet te gaan zetten want het lukt hier simpelweg niet. De internetverbinding is te zwak en instabiel.

Na het treinritje zijn we te voet verder gegaan. Zo kon je ook nog even ergens rustig stoppen als je iets beter wilde kijken. Op sommige plekken had je ook wat interactie met de dieren. Zo kon je een slang aanraken, een giraffe voeren ( je kon een tak met blaadjes kopen voor 2 euro) en olifanten voeren. De olifanten kon je bananen voeren die je voor 3 euro per tros kon kopen. Dit hebben we dan uiteindelijk ook gedaan. De olifanten stonden dan al klaar met hun slurf omhoog en hun mond wijd open. 1 x lukte het mij om hem direct in zijn mond te gooien. De andere keren werd het banaan met zand voor ze. Ach, een beetje zand schuurt de maag zullen we maar zeggen.

In het park nog even een ijsje en een smoothy gescoord om een beetje af te koelen. Terwijl we aan het lopen waren, zagen we weer een cultuurverschilletje. Een ouder zag op een bankje met zijn kind in zijn armen die zij ff doodleuk naast het bankje liet schijten... Lekker smerig ook.. In de avond zag ik het in de stad ook nog een keertje. Beetje apart. Er zijn hier toch wel genoeg openbare toiletten. Nu weet ik dat een kind best plotseling naar het toilet moet, maar dan doe je dat niet zo lijkt mij..

Toen we uit het park liepen werden er pendelbussen geregeld naar het metrostation. Dat kwam goed uit dus daar hebben we even gewacht tot de bus kwam. Er kwamen toen 2 meiden aanlopen die ik Nederlands hoorde praten. Even mee gesproken. Ze volgde een half jaar een studie in China. Ze waren nu inmiddels 3 weken in China. Was leuk om het allemaal even te horen. Daarna de metro in en ongeveer een uur later kwamen we aan op de volgende bestemming; een soort restaurant langs het water.

Morgen is het "mid-autumnday" ( Midden herfst-dag ) en dat is een belangrijke feestdag in China. Vandaag kwamen we dan ook met een groot deel van de familie samen. Morgen alleen samen met de schoonouders. Het restaurant was flink groot en onderverdeeld in verschillende gedeeltes. Zo had je gewoon het "normale" restaurant, je had een soort familiekamers en je had dus familieboten. Wij zaten op zo een boot. Die is dan ongeveer 8 bij 10 meter groot en voorzien van alle gemakken. Een eigen toilet, airco en in het midden een grote, ronde tafel.

Voordat ik er erg in had stond de tafel weer vol met allerlei gerechten. Pittige tofu, kippenvoetjes, een soort visgerecht, Cha Siew Bao (varkensspek, mijn favoriet), duiveneieren, gefrituurde duif, een kipgerecht (met kop) en nog een paar dingetjes. Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen dat het allemaal weer lekker smaakte.

Na afloop nog een paar leuke foto's gemaakt en daarna met een kleine wandeling de weg terug naar huis gemaakt. Laatste stukje deden we met de bus maar dat liep niet zo heel voorspoedig. File. Om 10 uur in de avond ..... Jeetje zeg, wat is dat irritant. Uiteindelijk na een half uur filerijden eindelijk aangekomen.

Morgen staat er een rustige dag op het schema. Een high tea en een etentje met de schoonouders.

Tot dan :)