Guangzhou dag 5

30 september 2015 - Kanton, China

Vanochtend lekker uitgeslapen. Vandaag was dan ook de eerste dag dat we geen lunchverplichting hadden. Wat een luxe !!

Toch hadden we wel al plannen staan voor vandaag. Voor een collega van mij kreeg ik het verzoek of ik voor hem een voetbalshirt kon halen bij het locale voetbalelftal van Guangzhou, de Guangzhou Evergrandes. In een winkelcentrum vlak naast het stadium werd het verkocht. De prijs was echter niet mals. 70 Euro voor een "Fanshirt" en 150 euro voor een "Spelersshirt." Verschil zat hem in een paar kleine details. Om even te overleggen heb ik maar even naar Nederland gebeld. Hij vond het shirt echter te duur dus heb ik het laten schieten. Eigenlijk een beetje voor niets hierheen gereden, dus hebben we maar even in het winkelcentrum van een lunch genoten.

Op het menu stond vandaag noodlesoep. Was opzich best lekker. Zat van alles in zoals vlees, een half gekookt ei, lente-ui en een paar vellen zeewier. Na de lunch hebben we nog een paar boodschappen gedaan in een supermarkt. Ze zijn alleen niet te vergelijken met een gemiddelde Albert Heijn of soortgelijks. Echt enorm groot en een gigantisch aanbod aan van alles. Van levende krab tot zeekomkommer. Dat laatste is trouwens gigantisch duur, Ben wel benieuwd hoe het smaakt maar het kostte 35 euro per pond. Iets wat ze trouwens hier hebben maar in Nederland niet, is een specifiek merk water met een smaakje. Je hebt dan bijvoorbeeld de smaken perzik, lytchee, limoen, mango en ananas. Dat kost allemaal geen ene fluit. In Nederland betaal je voor 2 flesjes drinken in de supermarkt gerust 3 euro. Hier heb je 2 flesjes voor 1 euro. En dan zijn de flesjes nog groter dan in Nederland ook ! 600 ml. krijg je dan.

Ook in attractieparken en dergelijke zijn de prijzen best schappelijk. Ze zijn een fractie duurder dan op de straat. Als je in Nederland naar een attractiepark gaat, wordt je geknipt en geschoren als je iets gaat eten + drinken. Hier hebben ze er volgens mij regels aan gebonden om het niet uit de klauwen te laten lopen. Goed geregeld in mijn optiek !

Wat ze verder hier ook goed voor elkaar hebben, is het metrostelsel. Overal waar je een metrostelsel in wilt, moet je door een poortje. Je hebt dan, net als in NL, je OV-chipkaart en die scan je dan, dan gaat het poortje open. In China wordt er niet zwart gereden. Dat is ook het ook niet echt waard, want het kost allemaal amper wat. Bij alle poortjes staan dan wel controleurs om alles in goede banen te leiden. Ik snap dan ook niet echt dat er in Nederland moeilijk wordt gedaan over de tolpoortjes. Qua efficiëntie kunnen die Chinezen er ook wat van. In de avond gingen we een oom en 2 tantes met 2 van hun kinderen ophalen vanaf het treinstation. Dat was het begin/eind-punt van een metrolijn. De metro kwam leeg aan en binnen letterlijk 15 seconde was die metro gewoon stampvol. Het betere duw- en trekwerk, maar efficiënt was het wel. Er kon gewoon niemand meer bij. Toch is dat wel weer een beetje teveel van het goeie, want je stond nog net niet op elkaars tenen..

Nadat we de familie op hadden gehaald zijn we erna huiswaards gegaan. Hoewel we vandaag weinig spannends hebben gedaan, zijn we toch aardig kapot.

Tot morgen !