Hong Kong dag 2

22 september 2015 - Hong Kong Island, China

Vandaag even lekker uitgeslapen. Ten minste, voor mijn begrip. Uurtje of 9 rustig uit bed gekomen. Via internet hadden we een tip gekregen om "cha chaan teng" te eten. Dat is een soort verzamelterm voor allerlei soorten eten in één tentje. Daar kan je dan van allerlei keukens dingen eten. Amerikaanse keuken, Chinese keuken, Franse keuken, Britse keuken etc. Van spareribs tot Sandwitch etc. We kwamen bij dit tentje aan om 12 uur, met in ons achterhoofd houdend dat we om 13.00 uur al een lunchafspraak hadden met een oom en tante van Conia. Toch maar even een snelle hap genomen omdat we nog niet ontbeten hadden.

Na ons ontbijt gegeten te hebben dus alweer onderweg naar de volgende eetgelegenheid. Met de taxi die kant op. Ze hebben daar een mooi (en vooral groot ! ) appartement gehuurd. In vergelijking met het huis van mijn schoonouders was dit een kasteel. 3 slaapkamers, mooie woonkamer (met bizar grote TV) balkon en een klein kamertje voor de hulp. Ze hebben daar dus een huishoudhulp die dus helpt met allerlei dingetjes in het huishouden. Je kan het slechter treffen :P

Goed, met een volle maag dus maar samen met Conia een steak gegeten. Smaakte weer erg goed. Na afloop kreeg ik dus een rondleiding in hun huis. Zoals al eerder beschreven was het erg mooi. Ze hebben ook een paar leuke huisdieren. Een klein hondje, 2 gerbils (hamstertjes) en een schildpad. Op tafel zag ik een autosleutel liggen van Mercedes. Stiekem toch een beetje nieuwsgierig, vroeg ik wat voor auto ze rijden. Blijken ze een C63 AMG te rijden. Wow. Cool !! Zijn vrouw heeft een boodschappenautootje. Een BMW X6. Allemaal heel vervelend ;)

Samen hebben ze een zoon van 12. Die zit op een private school in Hong Kong. Dat was ook de reden voor de oom en tante om nu dit huis te betrekken. Alles om hun zoon een goede start te geven voor zijn toekomst. Nobel doel. De oom van Conia stelde voor of ik zin had om mee te gaan om de zoon op te halen van school. Dat kon ik natuurlijk niet afslaan. De auto heeft een heel ruig geluid en het gas aanraken drukte je al terug in de stoel. Met een big smile door Hong Kong dus :)

Eenmaal terug in het huis van oom en tante vanuit de school nog even een paar foto's gemaakt en daarna weer op weg naar de volgende stop; de haven. Daar aangekomen hebben we de boot genomen naar de overkant van het water. Het doel was om de bergen in te gaan, een plek genaamd "de Peak". (de bergtop).

Het was inmiddels 6 uur en dus spitsuur. We gingen de bus in die rechtstreeks de bergen in ging. Onderweg was duidelijk te zien dat er in Hong Kong flink centen worden verdiend. Het begon bij een zaak van Mini, even later kwam de Mclaren voorbij, Bentley etc. Wow. Aardig gek allemaal. Sowieso zie je dit soort auto's ook met enige regelmaat hier rijden. Net reed er nog een Rolls Roys voorbij. Dan knipper je toch even 2 x met je ogen. Na ongeveer een uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan op de peak.

Bovenop de berg was een grote bushalte, een tramhalte ( er rijdt een tram langs de bergrand omhoog en omlaag), een winkelcentrum en een paar restaurants. Bovenop het winkelcentrum kon je het mooiste uitzicht over Hong Kong krijgen. Inmiddels was het donker geworden, dus het uitzicht was echt prachtig ! Voor de mensen die de kans krijgen, dit is absoluut een aanrader. Zo onwijs mooi ! Voor de mensen die me op Facebook hebben, ik heb daar een paar mooie foto's staan. Sommige hoge gebouwen hebben allerlei verlichting op de zijkanten, en bij een enkele toren worden er gewoon een soort korte filmpjes afgespeeld. 2 x in de avond vind er ook een lichtshow plaats. Ik heb ook daar een gedeelte van mee mogen maken. Langs de rand was het helaas wel druk met bezoekers. Iedereen wil natuurlijk mooie foto's maken van het uitzicht. Klein beetje geduld hebben, maar heb een paar goede foto's kunnen maken.

Nadat we klaar waren met foto's maken, hebben we in een restaurant op de bergtop gegeten. Conia had een pasta met garnalen, ik een pizza. We zaten naast een glazen wand met wederom het uitzicht over Hong Kong.

Met de bus uiteindelijk weer naar beneden gegaan. Daar overgestapt op een soort tram. Het is een open tram waarbij je boven en onder kan zitten. Het ging niet heel hard,maar wel leuk om mee te maken. Zo zie je nog een beetje wat van de stad. Sowieso zijn er wel grote verschillen tussen Hong Kong en het vaste land van China.

Om een paar voorbeelden te noemen;

- Men rijdt in Hong Kong links
- Ze hebben er normale toiletten ( gewoon een pot zoals in Nederland en dus niet een gat in de grond)
- Men lijkt zich hier meer aan de regels te houden. Waar ze in China allemaal voordringen / zitten te duwen, maken ze in Hong Kong netjes een rij waar iedereen geordend achteraan aansluit
- Het is er schoner. Mensen lijken een beetje netter opgevoed te zijn
- Ze lijken er rijker te zijn. Als ik die in ieder geval mag trekken uit de gemiddelde auto's die daar rijden.

Sowieso is Hong Kong een aanrader om een paar dagen te bezoeken. Ik merk nu al, pas een week in China, dat ik echt flink veel dingen niet kan doen/zien, puur uit tijdgebrek,

Morgen vertrekken we met de boot naar Macau, het Las Vegas van China. Ben heel benieuwd hoe dát dan weer gaat zijn. Morgen breng ik ook jullie op de hoogte :)

1. Johan Rimmelzwaan:
    23 september 2015
    Hallo Tom, ik ga je opzoeken op faceboek om de foto's te zien.
    johan
  2. Willemien: